۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۰۵۶۹۲

گزارش | رونمایی از مجموعه شعری مورد تحسین رهبر انقلاب

گزارش | رونمایی از مجموعه شعری مورد تحسین رهبر انقلاب
آیین رونمایی از مجموعه شعر هیاهو با حضور محمدعلی مجاهدی، حجت السلام محمدزمانی، سیدحمیدرضا برقعی، سیدجواد شرافت، حاج سعید حدادیان در قم برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین رونمایی و معرفی مجموعه شعر هیاهو اثر حجت‎الاسلام محمدمهدی خانمحمدی عصر یکشنبه 15 اردیبهشت به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ در نگارستان اشراق قم برگزار شد.

خانمحمدی که با انتشار اولین مجموعه از اشعارش در دنیای ادبیات هیاهو به پا کرده میزبان این بزم شاعرانه بود. وی عضو انجمن شعر طلاب بوده و پیش از این ها با موفقیت در کنگره های متعدد ادبی طبع خود را آزموده بود. محمدمهدی خانمحدی با انتشار هیاهو موفق به کسب رتبه در جشنواره شعر انقلاب در بخش اشعار کلاسیک شد.

اولین کسی که به جایگاه آمد و از هیاهو گفت، استاد محمدعلی مجاهدی بود که شاعر جوان مدیون دلسوزی‌های استادانه ی اوست. مجاهدی با بیان این‎که رگه‌های برجسته و زرینی که در اشعار خانمحمدی دیده می‌شود، که حتی می‌تواند هر کدام به عنوان تک بیت برای الهام گرفتن در اختیار نقاشان و تصویرگران قرار بگیرد. وی با خواندن ابیاتی از این شاعر و بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

تویی پیداتر از پیدا، نمی یابیم پیدا را
چرا مانند ماهی ها، نمی بینیم دریا را

یعنی خدا از بس که پیداست، نا پیداست. شما خورشید را از فاصله مشخص کاملا حس می‌کنید، اما زمانی که بیش از حد به آن نزدیک شوید، دیگر قادر نیستید آن را به وضوح ببینید. حاج ملاهادی سبزواری از بین عرفای اسلامی انگشت دست را مثال می‌زند: شما خطوط روی دست را از فاصله مشخص می‌بینید، اما اگر نزدیک شود، امکان مشاهده آن نیست. و اما نکته من در بیت دوم است.

نشانت می‎دهد جنگل، بیابان، رود، کوهستان
گمانم یک نفر آیینه‌کاری کرده دنیا را

شاعر توانسته است با مظاهر حضرت احدیت او را بسیار زیبا توصیف کند: فأینما تولوا فثم وجه الله.

استاد مجاهدی همچنین استفاده شاعر از ردیف و قافیه‌های تازه و دشوار را از ویژگی‌های شعر خانمحمدی برشمرد و ماهرانه استفاده کردن آن‌را تحسین کرد.

انگور از شوق لبت یک روزه قرمز شد
می آن‌قدر قل زد که دیدم کوزه قرمز شد

البته لازم به ذکر است که استاد مجاهدی در کنار تعریف و تمجیدهایش با عینک استادگونه و از دید نقد هم به ابیاتی از کتاب نگاه کرده بود و پیشنهادهایی به شاعر مجموعه داد که نشان از این داشت که مجموعه را کامل و با ریزبینی خوانده است. وی در آخر افزود: که انصافا اشعار آقای خانمحمدی با کیان و اعتبار و آبروی حوزه هم‌خوانی دارد. متاسفانه گاهی اشعاری می‌شنویم که با قداست حوزه هم‌خوانی ندارد. و شعر خانمحمدی از این حیث واقعا مجموعه پاک و منزهی است.

سید محمدجواد شرافت نیز که از جمله کسانی بود که شاعر در مقدمه کتاب از او تقدیر کرده است، گفت: عمده اشعار مجموعه هیاهو با موضوع توحید و حدیث نفس است که از محسنات این مجموعه است. اولین بار در شب‌های شعر حجره در مدرسه علمیه رسالت با او آشنا شدم که شعر بسیار خوبی خواند و من از آن زمان هیچ شعر بدی از او نشنیده‌ام. او در این مجموعه واقعا اشعار خود را گلچین کرد و بسیاری از اشعار که واقعا سخت می‌شد از آن گذشت، را به نفع بعضی از اشعار کنار گذاشت.

سپس حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی رییس انجمن شعر طلاب پس از عرض تبریک به حجه‌الاسلام خانمحمدی گفت: افتخار ما این است که بزرگترین شاعران ادبیات پارسی مِن جمله حافظ، سعدی، نظامی و سنایی برخواسته از دل حوزه‌های علمیه بودند و این سنت از گذشته در عصرهای ما تداوم داشته است هرچند در دهه‌های چهل و پنجاه آن‌چنان نقطه قوتی در این امر نبوده، منتهای مراتب خوشبختانه امروزه نزدیک به پانصد شاعر جوان در سطح کشور که تعداد صد نفر از آن‌ها را تنها ساکنین قم به خود اختصاص داده‌اند از افتخارات حوزه محسوب می‌شوند.

وی افزود: گمان نمی‌کنم صنفی جز حوزه در کشور ما وجود داشته باشد که با حفظ هویت صنفی جلسات مستمر شعر داشته باشد و این نعمتی است که باید به‌خاطر آن خدا را شاکر باشیم.

رئیس انجمن شعر طلاب ادامه داد: شاعر حوزوی به دلیل این‌که در محضر قرآن و عترت است و در یک فضای ملکوتی تنفس می‌کند می‌تواند با هنرمندی شعرش را از این تجلی‌های خاص و رنگ و بوی متفاوت بهره‌مند سازد که صد البته محمدمهدی خانمحمدی یکی از این هنرمندان شاعر است.

حجت الاسلام محمدزمانی گفت: از زمان نمایشگاه تا به حال سه مرتبه این کتاب را مطالعه کرده‌ام. انصافا هم ابیات شامخ و نگاه‌های توحیدی این مجموعه نشان از سطح مطالعات بالا و تحصیل شاعر دارد.

وی در ادامه گفت: ملمع‌گویی در ادبیات ما پیشینه داشته است و شاعرانی مثل جامی، حافظ و سعدی ملمع‌سرایی می‌کردند. انس با زبان عربی در ادبیات ما یک حسن محسوب می‌شده است که شاعر مانند حافظ در آن افق بالا این هنر را از مفاخر خود ذکر می‌کند:

اگر چه عرض هنر پیش یار بی‌ادبی است
زبان خموش، و لیکن دهان پر از عربی است

حافظ همچنین در شعر معروف خود «با مطلع طفیل هستی عشقند آدمی و پری» ملمع‌سرایی کرده است:

به یمن همت حافظ امید هست که باز
اری اسامر لیلای لیله القمرِ

این که ما در این مجموعه با توجه به سن شاعر این‌گونه موارد را می‌بینیم، نشانگر موفقیت شعر و شاعر است.

منم که یخ زده‌ام یا تو چای تازه‌دمی
فَإن یُقبِّلُک قَبَّلَ الحَریقُ فَمی

سپش مبین اردستانی به نمایندگی از موسسه شعر شهرستان ادب در جایگاه حاضر شد و ضمن تاکید بر این که خانمحمدی از افتخارات و نخبگان جریان شعری آفتابگردان‌هاست اضافه کرد: الحمدالله که مجموعه هیاهو بسیار سطحش بالاتر از مجموعه اول یک شاعر است هرچند ما این کتاب خوب را تازه جزء شروع این شاعر می‌دانیم. حدود دو سال پیش من از کارشناسان کتاب موسسه بودم. یادم هست مجموعه‌ای که آن زمان به دست ما رسید، حاوی اشعار خوبی بود که همه دوستان ما متفق‌القول بودند که می‌تواند چاپ شود و در این صورت با اقبال خوبی مواجه می‌شود، اما با این طبع لطیف بهتر است یک یا دو سال شاعر تامل کند و مجموعه را به اساتید دیگری نشان دهد و شعرهای خوب دیگری نیز به مجموعه اضافه کند. ما خیلی به برخی عزیزان دیگر نیز همین پیشنهادها را می‌دادیم اما عدم نقدپذیری در برخی از آنان موجب می‌شد که مجموعه آنان حتی دلچسب خودشان هم نباشد. اما آقای خانمحمدی با صبر و متانتی که ذاتی ایشان بود، نقد را پذیرفتند و این صبری که داشتند سبب شد مجموعه‌ای بسیار منسجم‌تر از قبل به‌دست مخاطب برسد.

مبین اردستانی همچنین گفت: نکته دیگر در مجموعه هیاهو این است که صرفا مباحث علمی در آن مطرح نشده است و کتاب علاوه بر نگاه عمیق شاعر، از شاعرانگی زیادی نیز برخوردار است. و این یعنی شاعر به شعر امروز تسلط کامل دارد.

حاج سعید حدادیان، حجه‎الاسلام خانمحمدی پدر محمدمهدی خانمحمدی که خود از اساتید حوزه و ادیب است، حجه‌الاسلام محمدمهدی شفیعی و محمد میرزایی بازگانی نیز لحظاتی به تعریف و تمجید از مجموعه شعر هیاهو پرداختند./918/ز502/س

خبرنگار: سیدمحمدحسین آل مجتبی

ارسال نظرات